Posts

Showing posts from February, 2011

:: Jaya Jusco & Pearl Haya ::

Image
sabtu
masa mama tuk buat terapi pada diri
di mana?
dekat jek
Jaya Jusco
yer..terapi yg sangat baik
tuk melaburkan duit
sangat syok
hanya amik dan bayar
wah....sangat seronok
sbb mama melakukan terapi seorang diri
tanpa gangguan si kecik dua orang
mahu pun si bapak
hiks...
petang dalam kul 5 mama kuar umah
sangat syok bersopin mopin tanpa sedar
ada suami n ank di umah
*terasa dri sedikit bujang*
tengok jam d tangan dah kul 7
erk...terus gerak kuar dari JJ
sampai umah
wahh...adik dah tido..siap mandi yer!
kakak lak tgh mkn
muah3...TQVM baba
sbb jaga diaorg
mama sangat2 hepi n bahagia....*senyum smpi tinge*

ahad
petang
selepas waktu sblm nyer penuh dgn aktiviti tidur
masak?..erk...mendpat bantuan dari baba
tq baba
baba tanyer x nk kuar ker
wahhhh...cam teringin nk kuar...tp bile fikir penat....tp bile fikir keinginan...lebih tinggi dr penat
so lepas tgh cite khurafat,
mama ngan kakak mandi
siap2
gerak keluar dari umah
ke manakah??
pearl hayaseksyen 7, jalan plumbum Q7
sbb mr garmin tertinggal
tp sib baik baba mmg teror bab2 ja…

:: Susu Ibu - Bayi Lebih Cerdik ::

*Mempunyai IQ Lebih Tinggi*

Satu kajian dari Universiti Bristol, 8 daripada 10 kajian ke atas penduduk, dan ketiga-tiga kajian ke atas bayi dengan berat kelahiran yang rendah, mendapati kanak-kanak yang meminum susu ibu secara purata lebih cerdik daripada kanak-kanak yang meminum susu botol. Lebih lama kanak-kanak itu menyusu, lebih ketara kesannya.

Satu laji kajian yang menggunakan beberapa jenis ujian ke atas hampir 400 orang kanak-kanak mendapati IQ tertinggi (130 ke atas) dimiliki oleh kanak-kanak yang meminum susu ibu antara 4-9 bulan

Di SEpanyol, kajian pada tahun 1994, ke atas 229 orang bayi yang meminum susu ibu dan susu botol sejak lahir hingga usia 2 tahun mendapati perkembangan mental yang lebih rendah di kalangan bayi yang diberikan susu botol. Di Britain, kajian susulan pada tahun 1995, ke atas kanak-kanak yang dimasukkan ke klinik antenatal menguatkan kaitan di antara penyusuan ibu dan kepintaran kanak-kanak. kajian ini mendapati perkembangan mental yang lebih tinggi di kal…
Image
suatu petang...erk...pagi...sbb masing2 pakai baju tido lagi
.
.
.
.
.
.

adik : kakak jgn pegang kuat2..sakit adik
kakak : ok

kakak: adik...senyum
adik : alamak...adik nak jatuh ni kakak...


kakak : tahan la sket dik...mama nak amik gambo kite ni
adik : adik tahan la ni kakak....xnmpk ke tgn adik tgh tahan ni...


kakak : adik, senyum laaa
adik : adik dh try senyum la ni kak

kakak : adik ni berat laa
adik : ala, kakak dlu pun masa kecik berat gak

kakak : adik jgn la tunduk..ssh kakak nk pegang
adik : ermmm...sedap isap jari ni..yum2...

kakak : penat la kakak tahan adik ni..asik nak jatuh jek
adik : tahan yer kak....ermmm...sedapnya isap jari....


sekian tuk kisah di siang hari
the end!

**anak2 mama dah besar...dua2 tido kongker 1 tilam...huhuhu...yg kakak suke gigit adik...yg adik lak suke tarik rambut kakak...kesimpulan nyer...dua2 suke sakat menyakat...huhuhuhu...**

:: bile kakak dan adik berborak ::

Image
malam tu
lepak kat umah
dah lama x amik gambo
1...
2...
3...
tada
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

kakak : alamak...gatai tinge lak
adik : mama amik gambo ni...kontrol2...bg cun sket


kakak: nak posing sket la
adik : ish...cbuk je kakak ni


kakak : adik ni..tepi laaa
adik : kontrol2..mama amik gambo lg ni..kakak, duk diam laaa


kakak :aduh..
adik : alamak...dah x lawa la gambo ni...aper la kakak ni


adik : lega sket...xyah berhimpit ngan kakak



kakak : yea...kakak ada lg
adik : bestnyer kakak minum susu...yum2


kakak : alamak..dik, bau busuk x...cam bau kentut la
adik : a'a la...sape kak...akak kentot ker?
kakak : mane ada....baba kentot ni...muka baba kontrol semacam jek
adik : yer la..kalau bukan kite sape lagi kan


kakak : dik...nape masam jek..cuba senyum cam baba tu
adik : baba kentut..camna nak senyum....bucuk ahhh
kakak : a'a kan....ish3
adik : baba senyum nak cover la tuuu....


sekian...terima kasim
cite kami tamat di sini
the end!

psstt: sowi baba....peace!!!...erk diaolog ni hanya rekaan semata-mata..

:: OSO ::

Image
weekend gak
yg lepas gak
tak igt dah bile
masa ni baba yg tangkap
mamakat mane ek??...ermm...biarkan
adik kat mane yer??
abaikan...sbb ni cite pasal kakak jek
bukan main syok lagi dia
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

kusyuknyerrr

aper tu?

cite aper yg kakak tgk smpi mkn atas bouncer adik
di ulangi... BOUNCER ADIK
huh...mmg suke amik adik punyer
sbb nanti dia ckp "kakak nyer"
hmm...berbalik pada cite kakak
sangat suke akan channel PHDC
tiap2 ari tgk tu jek
but skrg dh blh tukar pada channel lain
615 : Disney channel......*yesss...katun tetap kartun ek*
ni antara cite yg kakak suker
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


agent oso

aishhh....kul 6.30 lebih
bangun terus nak tgk cite kartun
pastu tggu kul 7am tgk upin& ipin
lepas tu??...sile tanyer baba...sbb mama dah selmat g keje
coz baba akn anto kakak g school...mama just anto adik jek...kan senang..anak bagi sorg 1..hehehe

tu jela cite kakak...the end!

:: Karnival Wow Putrajaya ::

Image
carita lama
13hb feb 2010
ajak baba g putrajya
semata-mata
tuk pegi karnival
gerak kul 11 lebih
perghh....panas2 tu
angkut adik ngan kakak
bak kata baba
sebb mama punyer pasal...baba ikut je
kalau sbb org lain dah lama baba tido
hiks!
sampai..parking lak jauh
baba drop mama tepi jalan
tinggal kakak ngan baba jek
pastu jumpe kat khemah perbadanan
masa ni mama dah abis pusing...panas mmg xyah cakap la
sib baik ada khemah perbadanan...so sejuk la jugak

kakak ngan buggy

sib baik gak bawa buggy
sebb jauh kakak nk jalan
adik lak?
mama dukung jek
pergh...6kg tuuuuu
lenguh tangan mama
tapi sbb kakak nak tgk pipin (upin & ipin)
mama rela jek

tunggu pipin
orang ramai giler
glamor rupenyer
wpun pns...tp sanggup tu...

adik dah tido

dalam bising2 blh pulak adik tido
hehehe
ngantuk sangat la tu
setelah tunggu dekat setgh jam
akhirnya...

pipin

muncul gak upin ipin
tp kakak duk blkg stage
sbb dpn stage dah penuh orang

ipin

kakak xdpt amik gambo ngan pipin
sbb ssh kan
mama pegang adik
baba pegang kaka
sape nk pegang kamera??
sama ada adik atau…

:: Apa Itu Growth Spurts ::

Growth Spurts adalah satu dimana penyusuan yg semakin meningkat. ia biasa terjadi pada baby yg berusia antara :
*10 hari hingga 3 week
*6 week
*3 month
*6 month
or ada yg terlebih dan terkurang dr tempoh di atas.

tuk tempoh ini, bby kite biasanya akan minta susu lebih kerap dari biasa or dr seblmnya, iaitu ada sesetgh nyer terpksa menyusu setiap jam. ia mungkin agak sukar tuk kite biasakan dri dan ada sesetgh yg berasa susu kite kurang or mmg kurang. namun permintaan menyusu dari bayi merupakan satu cara untuk kite tingkatkan produktiviti susu kite supaya kite dpt bekalkan susu yg cukup tuk si comel tersebut. bile kite dah selesa dgn jadual baru penyusuan, maka baby akn kembali pada penyusuan yg seperti biasa.

sumber : http://breastfeeding.hypermart.net

:: 1 bulan ke hingga 12 bulan ::

Image
umur 1 bulan

kakak

*ia akan pandai buka mulut tuk cari puting susu, isap n menelan.
*kalau kite sentuh pp belah kanan, ia akn gerak ke arah yg sama.
*pandai senyum
*dpt melihat benda yg jauh dgn jelas, sbb tu dia suke tgk ke arah tingkap or tembok2
*menangis jika lapar.
*tidur secara terus menerus n bangun tuk isap susu jek


umur 2 bulan

adik

*blh duk mengiring kanan n kiri
*blh palingkn muka ke arah suara
*blh detect benda yg dekat...kalau kite wat pergerakkan tgn..dia blh ikut ngan mata
*dpt pegang or genggam, tapi kejap2 jela
*pandai minta perhtian dgn gerakkan tgn n kaki
*isap sume benda yg dia dpt pegang


umur 3 bulan

kakak

*dah blh angkat pala kalau letak niarap
*dpt pegang mainan dgn 2 belah tgn
*pandai toleh kiri kanan n pandai dgr muzik or suara2 sumbang...hiks...sore mama
*blh duduk...tapi kejap2 je ek
*dah blh tegakkan pala bile ltk dia duduk
*akn menangis kalau tinggal dia sensorg...hiks!


umur 4 bulan



*pandai pegang benda yang kite ltk kat tgn dia
*dpt geser tubuh dan capai or pegang benda
*masukkan…

:: Kehamilan Kosong or Blighted Ovum ::

Image
Ibu2 or mama kat luar sana penah dengar tak dengan kehamilan kosong atau Blighted Ovum...atau disebut gak sebagai kehamilan anembryonic
hmm... mama pun 1st time dengar dan berminat tuk kongsi sume ni kat blog mama yg cenoet ni.ok...jom kite pakat kongsi ek.

Kehamilan kosong atau Blighted Ovum (kehamilan anembryonic) ini ialah apabila seorang ibu yg hamil dan tak mengalami gejala aneh *senang cite cam preggy biasa la*, tapi
dalam kandungan ibu tersebut takde janin or embrio. Sedangkan bile kite jalankan UTP, kite disahkan hamil dan mengalami gejala2 wanita hamil seperti biasa cam mual, pening2, letih or cik b kite mengeras.

nie sbb telur yg telah disenyawakan, kat dlm rahim mengembang dengan kantung rahim tapi gagal tuk membentuk selepas 6 minggu, so ia akan diserap semula ke dalam rahim. jadi, plasenta terus tumbuh, but tubuh lak biasanya xde rase aper2...so kite lmbt tuk kesan bhw embrio kite dh xde....erkk...faham x?...senang cite.... kantung kite berkembang secara normal, tapi saiz per…

:: Perkembangan Bayi Dalam Kandungan - part 2 ::

Image
ok...kali ni mama nak sambung entry yg lepas
pasal perkembangan bby kan
so tuk entry ni perkembangan tuk trimester 2 n 3 terus

TRIMESTER 2

Week 13

fetus berukuran 7.5cm iaitu sebesar buah kiwi. mata & telinga makin nampak.

Week 14

berukuran 7.5cm hingga 10 cm...bentuk seakan-akan daun bayam yg besar

Week 15

berat lebih kurang 50gram dan panjang kira2 10cm...bentuk macam jagung manis

Week 16

panjang kira2 11-12cm. kaki dia lebih panjang dari tangan dan bby kelihatan agak bulat dan bentuk cam sebesar buah oren

Week 17

saiz 12.5cm panjang dengan berat 170gram berbentuk seperti buah avokado

Week 18

ukuran bayi kira2 14cm dan ia mudah digambarkan kerana dah membesar sket. bentuk cam lobak merah

Week 19

anggaran saiz 15cm dengan berat 225gram. cam sebijik pisang kapas

Week 20

berada di pertengah kehamilan dengan saiz baby 16.5cm. bby akn nmpk agak sehat dan bentuk cam buah mangga yg besar & lebar

Week 21

masa ni anda dilihat benar-benar preggy...*erk..tp mama sblm tu lg dh nmpk..hukhukhuk*...ini kerana …