:: cik fenny.....::


cik fenny a.k.a kakak yg makin bijak :
bile main bola ngan baba, terkena badan dia, dia cakap "catik" maksudnya sakit.
bile makan nasi, nak kene ada sudu *xreti lg pakai tangan*, masa makan nasi, nasi tumpah or jatuh, dia sebut "umpah" or "atuh"
bile tangan kotor, cepat2 suh mama lap
bile kaki terpijak pasir or nasi, pun cepat2 suh mama lap
bile nak kluar umah, dia la orang pertama yang akan tutup TV n tutup ASTRO
bile baba lambat siap, dia akan panggil "baba...baba"
tapi ......
bile mama lambat siap, dia x kesah pun kalu mama kene tinggal *huh, anak baba*
bile dia lapar, pegi dapur amik pinggan dia n tunjuk periuk nasi
bile dia dahaga, pegi peti ais, suh bukak
bile nak susu, dah pandai sebut "cucu"
bile mama cakap dongak kepala, dia buat
bile mama cakap tangan dan kaki, hulur
dah pandai pakai baju n seluar sendiri
dah pandai gak main bedak...huhuhu
dah tau pas mandi, mama lap n terus angkat tangan, tuk mama lilit towel kat badan dia
pastu g amik baju sendri dlm almari..wpun mama dah letak ats tilam...huk
dah tau bukak baju n seluar n pampers sebelum masuk bilik air nak mandi
dan sekarang bile mama cakap
"kakak, jom tido"
dia akan tutup TV w/pun masa tu baba tgh tgk TV n heret skali baba masuk tido....huhuhuhu

kalau dlu mama leh dukung, tapi skrg nak patah lengan mama
kalau dlu yg kuar bunyi "booboo", tapi skrg mcm2 dah
kalau dlu duk diam2 ats tilam, tapi skrg sume kusi dia panjat

cepattnya ank mama dah besar kan
dah nak jadi kakak pun
ari tu merajuk ngan baba
sebab baba marah kakak main bedak aiken
mama bagi bedak anakku, xnak
pastu merajuk, menangis beria-ria
suara kalah ziana zain menjerit
merajuk nangis sbb baba x pujuk
lari masuk bilik... n baring ats tilam
dari luar mama dengar sore yg "merdu" tu
mama pujuk, xnk
kene baba gak yg pujuk
baba lak xnk pujuk, sbb baba ckp xnk ajar kakak jadi manja
bukan sume benda dia lbh dpt dgn senang, biar dia lmbt dpt, or usaha sendiri..kene ajar dari kecik...kata baba
agak lama gak kakak nangis, mama lak rase sayu
pastu baru la baba pujuk
n terus xde sore merdu tu
pastu ajak baba naik kete...huh...
baba ikut gak..dah ank dia kan
ai...kakak...kakak....
ari tu penah skali majuk ngan mama, camtu gak
bile mama x pujuk, terus lari nangis masuk bilik, baring ats tilam...huhuhu
nak tergelak pun yer gak...cam orang besar majuk
baba cakap...tu ikut prangai mama majuk bile tok ayoh x pujuk....huk.. :P
sib baik kakak majuk bkn jenis baling barang or sepahkn barang.....bagus ank mama

psst:windu cik fenny....huhuhuhuhu....

Comments

zura lias said…
bukan sume benda dia lbh dpt dgn senang, biar dia lmbt dpt, or usaha sendiri..kene ajar dari kecik...kata baba

aku suke statement nie..mengajar anak berdikari..ehehehe..bagus..bagus..sebab aku ingt dulu aku nak try majuk kecik2 x jalan..time makan pun mak aku x pujuk..ayatnye.."sape merajuk..die lapar"..
tapi ibu-ibu selalunye x sampai atie..ibu-ibukan lembut hati..hehee..
Mrs Shyza said…
dulu..aku tgk afni sbg sikecik je..
skang dh mcm2 ragam dia buat..hehehe...
cptnye ms blalu...
dan dh lama jugak kite kenal rupenye :D
zura:yup....tu yg mad ajar dia skrg...tp aku x smpi ati tgk dia nangis....sedey...huhuhu....:(
tapi kalu aku ngan dia jek...ok...dia xmajuk sgt, jgn ada bapak dia...ngade2 sket...ank bapak kan

kuza:yup...cepatkan...mmg dah lama kite kenalkan...huhuhu...dari zaman ank dara...smpi zaman mak budak....rase cam kejap jek...
shu said…
best nya kan, dia dah pandai camni mcm2. :)

semoga kita berjaya didik anak kita dgn baik. InsyaAllah.
mmg best...sbb dh ada teman n borak n gaduh...but kekdg poning gak nk lyn...huhuhu

yer..insya Allah...moga kite berjaya didik anak2 kite jadi org yg berilmu n beriman....amin...

Popular posts from this blog

:: SHOPPING - TILE MURAH ::

:: HOME - SURVEY - HOUSES OF LIGHTING PUCHONG ::

:: Tewah - Tempah Langsir for Living ::