:: minda ::

last month
masa bfast kat mc d...
mama suke tgk gelagat org
macam2.....baba pun suke
but masa yg sama kite x sedar gelagat kite pun diperhatikan jugak
tul x?
but mama bukan nak cakap pasal memerhati or diperhati
but pasal fikiran atau minda or lebih tepat lagi macam mana otak kite berfikir

keadaan 1 :
2 orang kanak-kanak cina yg ingin bermain di playground (sorang kakak n sorg adik)
si kakak dan adik menanggalkan kasut or selipar mereka di luar pintu dan letakkan kasut di rak
terus bermain.

keadaan 2 :
seorang adik dan kakak (kanak-kanak melayu) yg juga ingin masuk ke dalam playground
tanpa menanggalkan kasut or selipar
si kakak tertengok kanak2 cina tersebut dan menanggalkan selipar
si ayah pula menyuruh adik menanggalkan selipar setelah datang melihat si adik

keadaan 3 :
2 orang kanak-kanak melayu yang boleh dikatakan agak besar (dalam darjah 1-2)
datang bermain tanpa menanggalkan selipar
sedangkan ada seorang kanak-kanak yg berusia setahun lebih sedang bermain di ctu tanpa memakai selipar
ibu bapa??.....seperti tidak nampak...buat tidak tahu....or memang tidak nampak
hmmmmm.......

keadaan 1 : amat mama suke. mereka seperti telah biasa ke tmpt ini atau telah di ajar sebegitu.
keadaan 2 : mama sokong tindakan si bapa....bermakna dia seorang yang prihatin
keadaan 3 : mungkin kanak-kanak tidak patut dipersalahkan sebab mereka masih tidak tahu apa-apa, tapi tidak salah untuk kite mendidik mereka....kan kite ibu bapa mereka??...susah sangat ker nak ajar anak tentang kebersihan...playgorund tu bukan di padang rumput yg berpasir or berlumut, tapi di dalam mc donald yg telah disediakan rak kasut ?!! kalau tak pernah dtg pun, tak kan x tengok budak yg umo setahun lebih bermain tanpa selipar or kasut.

bile orang katakan "orang kite" memang sebegitu...kite marah...tp ini kenyataan...*tapi bukan semua*....tapi yang segelintir ni jugak yg merosakkan susu sebelanga.bukan susah untuk kite mengajar seorang budak sekiranya kite ada kemahuan. orang lain boleh, kite pun boleh
bile orang cakap kite xde pemikiran, kite melenting....tapi bile tengok pada keadaan 3, memang patut pun orang cakap camtu....mungkin kes ni kecil...but bermula dari kecil akan jadi besar

contoh?
kebersihan di sekeliling kite
suka membuang sampah merata-rata
sebab??
sikap dan didikan kite
sekiranya kite di didik tuk menjaga kebersihan dari kecil...mungkin ia dapat dikurangkan
jadi untuk keadaan 3, sekiranya parents kanak-kanak tadi mendidik mereka cara bermain, mungkin mereka akan faham...itu salah satu tugas kite sebagai ibu bapa....

*afni suka main dalam keadaan 1....sebab diaorg sangat friendly n baik....begitu juga dalam keadaan 2.....(keadaan 2 lanjutan dari keadaan 1)
*dalam keadaan 3, afni x selesa berlari n panjat tangga sebab kaki dia terasa ada benda....macam berpasir
so jalan pun dah jinjing, mama ajak balik....

mama dah ajar afni, tiap kali masuk kete, bukak kasut. so bile mama terlupa afni akan suh mama bukak kasut dia
mama pun dah ajar, bile masuk umah bukak kasut, so bile smpi pintu umah, afni duduk n bukak kasut.
kalau nak keluar, afni tunggu mama pakaikan kasut, kalau x memang dia xkan pijak tanah...senang kan?
bile kite dah biasa disiplinkan mereka sebegitu, ia akan ikut.

lagi contoh,
mama ajar afni buang pampers dalam tong sampah
afni buat sampai skrg, kekdg bile malam, mama just letak bucu tilam
so baba cakap tiap pagi afni bangun amik pampers dia buang dalam tong sampah
gud gurl!!

Comments

haWa said…
bijak betul afni! kene ajar raina gak ni tapi diriku jauh huhuh
hehe...budak2 ajar dr kecik senang la kite nnt...hehe..xpe..nnt dh dekat ngan raina leh ajar gak kan...

Popular posts from this blog

:: SHOPPING - TILE MURAH ::

:: HOME - SURVEY - HOUSES OF LIGHTING PUCHONG ::

:: Tewah - Tempah Langsir for Living ::