:: Masak - Rainbow Cake or Kek Pelangi ::

cerita di hari minggu
baba keje lg pada hari sabtu
biasa la akhir thn kerja kuat
moga ada rezeki dpt bonus up sket dr thn lepas 
go baba go!!!

sempena bln oktober ni
sbb besday kakak afni dh nk dekat
so mama godek2 internet
tgk2 resepi kek
kengkonon nk try wat sendiri
saving itu penting!!!!
hehehehe

teringin sgt2 ngan rainbow cake ni
so dlm minggu lepas duk surf2 la cari
bnyk yg mama dpt
tp cam biasa
akan cari yg PALING senang
hehehehe
so dapat 1 resepi ni
sgt teruja nak buat
jumaat dh p hero cari barang2 yg x cukup

Bahan-bahan:(1 biji kek/loyang 8") - yg ni mama guna loyang 6''
150gm tepung superfine/ Hong Kong
150gm gula halus
5 biji telur gred A (saya guna 6 biji)
1 sudu besar ovalette
80ml susu segar
80ml mentega cair/ minyak sayuran
1 sudu teh serbuk penaik
Pewarna ungu, hijau, oren, biru, kuning dan merah

Cara-cara:
1.Satukan gula halus, ovalette, tepung, serbuk penaik dan telur ke dalam mangkuk adunan.
2.Pukul sehingga pekat dan gebu (lebih kurang selama 5 minit) pada kelajuan tinggi.
3.Perlahankan kelajuan dan masukkan susu segar dan pukul lagi pada kelajuan tinggi sehingga kek benar-benar ringan (lebih kurang 3 hingga 5 minit).
4.Tuangkan mentega cair/ minyak ke dalam adunan dan gaul menggunakan senduk kayu sehingga benar-benar sebati.
5.Bahagikan kek kepada 6 bahagian, satu cawan bagi 1 bahagian dan masing2 diwarnakan ungu, hijau, oren, biru, kuning dan merah.
6.Sediakan tin pembakar, griskan dasarnya dengan mentega dan alas dengan baking paper.
7.Tuangkan satu adunna ke dalam loyang dan bakar selama 10 minit atau sehingga kek masak.Ulang langkah ini pada adunna kek seterusnya sehingga habis.Jika oven besar bolehlah bakar 2 loyang sekaligus.
8.Terbalikkan kek selepas dikeluarkan dari oven untuk mengelakkan kek mendap ke bawah.
8.Setelah kek sejuk sepenuhnya, bolehlah dideko ikut citarasa masing2.

ikut sebijik cam cara kat atas ni

ni part asingkan 6 warna

sesi mewarna jap lg
leh dpt 1 mangkuk kecil yg budak punyer brand IKEA

sesi mewarna
sbb ada sket je warna...sesi ingat balik kon warna subjek pendidikan seni
PURPLE = BLUE + RED
ORANGE = YELLOW + RED

tada....masuk loyang 6'' warna kuning dlu
sbb loyang ada 1 jek...meh kite bakar 1 per 1
giler gigih
oven besar....loyang 1....membazir masa....huk3

sambil sesi wat kek
kite wat sup tulang n telur dadar
namanya kerja 2 in 1
jimat masa...so baba balik leh mkn lunch n hi-tea
hehehehehe

tada!!!!
dah siap.....
jenuh tu...giler mencabar nak siapkn 1 layer

resepi buttercream tu amik kat sini
actually dia tuk topping red velvet cupcake
gasak la pakai kat kek cni
hehehehe
yg penting baba ckp
SEDAP!!!!!

resepi dia senang jek 

250gms cream cheese
1 cawan gula aising
1 1/2 cawan butter

sbb buttercream ni tkut x cukup
buttercup pun ikut mana ada jek
so mama rasa agak masin sket
tp bg baba ok...dh cukup2 rasa
hehehehe


cuba tuk men 'deco'
tapi GAGAL!!!
errkkkk....

tapi bile potong
wahhhh
cun2
sy suke...sy suke
mama x letak bnyk sgt setiap layer
kang jadi tinggi lak kek tu
so yg ni kire dh sedang2 ok la
ngam2

sepotong tuk adik


baba ckp skrg dh jimat
kek besday wat sendri jek
puas ati
bnykkkkkk jimat ni
janji baba, kakak n adik suke
mama dh hepi giler!!!!

* xsabo nk g BAAGUS cari brg wat kek tuk besday kakak*

Comments

Nad MamaZN said…
Wat mkn2 x? Jgn lupa jemput :)

Popular posts from this blog

:: SHOPPING - TILE MURAH ::

:: HOME - SURVEY - HOUSES OF LIGHTING PUCHONG ::

:: Tewah - Tempah Langsir for Living ::