:: destinasi kali pertama dan terakhir ::

lately mama agak sibuk
actually sebab baba pun sibuk
so mama ikut sama
last week balik kampung dalam keadaan tergesa-gesa
emergency
baba terpaksa cuti dekat 1 week
tapi berbaloi kan baba?
mama lak cuti sehari jek
sebab cuti mama dah nyawa-nyawa ikan
huhuhu

19/7/2010 malam : dapat call n terus balik kampung
20/7/2010 : di kampung..baba je yg g spital
21/7/2010 : baba antar mama balik puchong...sbb mama kene keje
24/7/2010 : dapat msg dari baba, mama ajak tok ayoh n umie g teluk intan

Tanggal 24/7/2010, beliau menghembuskan nafas terakhir di Hospital Teluk Intan jam 3.55ptg....1934-2010



baba penah cakap masa nak amik atok kat klia lebih kurang 2 weeks yg lepas
"ni mungkin kali pertama n terakhir abg leh sambut abah"
masa ni mama dah rase cam nak nangis...xtau nape...tp mama cakap mane leh cakap camtu...mane tau umur abah pjg lagi...
tp memang betul kata baba...
hajat terakhir atok telah tertunai...nak pijakkan kaki ke kota mekah
nak melihat sendiri kaabah yang tersegam indah
masa di sana atok sehat...cuma tidak mampu tuk berjalan
atok tak pernah sakit...
baba penah gak cakap..dari dulu sampai sekarang atok memang nak g Mekah...cuma tak tau mampu or dapat pegi ke tak
but mama rasa syukur sebab akhirnya atok dapat jejak kaki ke sana..dan impian dia yang sekian lama telah tertunai...dia pergi dengan hati yang tenang

masa melawat atok di hospital,
kakak cakap "atut..atut...sambil peluk baba"
mama dah rasa tak sedap ati...tp hanya mampu berdoa moga atok cepat sembuh
namun Allah lebih menyayangi beliau
kami hanya mampu sedekah kah surah Yassin

lepas balik dari umrah, mama baru perasan, atok kurang bercakap seperti biasa
hanya banyak mendiamkan diri.
baba cakap di hospital atok hanya mengadu sakit perot...sbb doc ada bgtau ususnya ada luka...tetapi telah sembuh sedikit
namun jantung nya pula bermasalah...dah telah membengkak...doc bgtau lagi atok dah lama sakit jantung....bertahun-tahun...bile tengok pada bengkak nya.
malam sabtu jantung atok dah berhenti...dah hanya menggunakan bantuan mesin. bile mama sampai, tengok atok terbaring di katil dengan badan yang sedikit panas sbb atok demam sikit...masa lunch kami pegi makan, dapat call menyatakan atok tengah kritikal
sampai sana doc tengah bagi cpr.....hanya doa yg kami berikan...bile doc memberi kata-kata terakhir, baba tenang terima...harap mama terhenti...mungkin sudah masanya tuk kami melepaskan atok...
kakak masih lagi mencari-cari atoknya...si kecil yg tidak tahu apa-apa hanya mampu berdiam diri bile semua orang menitiskan air mata.

destinasi pertama dan terakhir telah dapat kami tunaikan, moga roh abah tenang di sana di sisi orang-orang yg beriman.. AL-FATIHAH

tumpuan kami hanya pada nenek...yang meneruskan hidup tanpa arwah atok di sisi.
nenek yg berada di samping mama hanya berkaca mata...sungguh tabah hati nenek menerima ujian terbesar dalam hidupnya...orang yang selama ini berpuluh tahun hidup bersama...akhirnya telah pergi meninggalkan nya...

Comments

Popular posts from this blog

:: SHOPPING - TILE MURAH ::

:: HOME - SURVEY - HOUSES OF LIGHTING PUCHONG ::

:: Tewah - Tempah Langsir for Living ::